Vlaams regeerakkoord is goede zaak voor Gent
Het Vlaams regeerakkoord is een goede zaak voor Gent. Er is geld voor de opera, maar het is vooral qua mobiliteit dat Gent stappen vooruit kan zetten.
Bron: Het Laatste Nieuws
Alleen de Dampoort, hét zwart punt bij uitstek, is niet in het akkoord vernoemd. Interessanter dan het regeerakkoord zelf zijn de (niet gepubliceerde) bijlagen. Daarin staat wel de afbraak van de B401 en een betere doorstroming aan de Heuvelpoort. Een overzicht:
AFBRAAK B401
De afrit die rechtstreeks van de autosnelweg tot aan de Zuid leidt, is al lang een doorn in het oog van het stadsbestuur. Sinds 2012 klinkt dat Gent dat viaduct afgebroken wil zien. In het regeerakkoord staat er niks over, maar in de bijlagen van dat akkoord, de zogenaamde 'atoma', ligt het dossier wél op tafel. Vlaanderen voorziet geld voor de opstart van een studie rond de afbraak van de B401.
HEUVELPOORT
In diezelfde atoma wordt ook de Gentse Heuvelpoort genoemd. Dat knelpunt op de Gentse stadsring veroorzaakt nog dagelijks problemen. Vlaanderen voorziet geld voor een studie om een betere doorstroming aan de Heuvelpoort te voorzien.
TRAMLIJNEN 40 EN 7
Gent smeekt al jaren om extra tramsporen, maar er kwamen er nauwelijks bij. In het regeerakkoord is nu wel de vertramming van buslijn 7 tussen het Sint-Pietersstation en de Dampoort opgenomen, een plan waar Gent sinds jaar en dag van droomt. De realisatie ervan wordt echter geen sinecure, maar er wordt nu wel geld voorzien. Niet in het regeerakkoord, maar wel in de atoma, staat ook de verlenging van tramlijn 40. Die stopt nu op de UZ-campus, en zou doorgetrokken worden tot aan de Ghelamco Arena. Fantastisch nieuws voor de ontsluiting van die site.
STELPLAATS WISSENHAGE
De nieuwe tramstelplaats in de Wondelgemse Meersen waar al ruim 15 jaar over gesproken wordt, staat in de atoma. Komt de stelplaats er nu eindelijk?
VIADUCT E17
Het brokkelviaduct zal opgelapt worden, maar niet afgebroken. Er zal wel een studie opgestart worden rond de toekomst van het viaduct.
FIETSINFRASTRUCTUUR
Vlaanderen zet sterk in op fietsen. Er wordt liefst 300 miljoen euro vrijgemaakt voor de aanleg van fietsinfrastructuur, en Gent zal zeker aanspraak kunnen maken op een deel daarvan. Hoeveel juist, dat valt af te wachten.
SPOORLIJN HAVEN
Personenvervoer over het spoor in het havengebied, daar vraagt de stad al lang om. Het omvormen van goederenspoort 204 naar een lijn voor personen wordt ook door de Vlaamse regering vernoemd, maar zal - net als tramlijn 7 - niet voor morgen zijn.
DE LIJN
In Gent rijden ten laatste in 2025 enkel nog emissievrije bussen, belooft het akkoord.
OPERA EN CULTUUR
De geplande restauratiewerken aan de opera aan de Kouter mogen doorgaan. Dat mag de Gentse Open Vld-politica Stephanie D'Hose persoonlijk op haar conto schrijven. Bart De Wever was immers geen fan, "want er is toch een opera in Antwerpen?". De architect voor de Gentse operawerken werd al gekozen, en wordt binnenkort bekendgemaakt. De stad rekende eerder al uit om en bij de 70 miljoen euro nodig te hebben voor de opera. Daarnaast is er een investeringsbudget van 95 miljoen voorzien voor cultuur in Vlaanderen. Het is de bedoeling dat daar ook Gentse projecten op intekenen. Het SMAK bijvoorbeeld kan daar aanspraak op maken voor de gewenste uitbreidingswerken.
PENSIOENEN
De Vlaamse regering belooft de helft van de 'responsabiliseringsbijdrage voor de pensioenen' over te nemen. Oud-financiënschepen Christophe Peeters had dat geld zelf al voorzien in de Gentse begroting, waardoor er nu een pak geld vrijkomt. Het gaat om ongeveer 6 miljoen in 2020, maar tegen 2024 loopt dat al op tot 15 miljoen euro of meer. Waarvoor dat geld gebruikt zal worden, staat uiteraard nog niet vast.
DAMPOORT
Daarover is helemaal niks terug te vinden in het regeerakkoord. De Dampoort is nochtans één van de zwarte punten van Gent waar al jaren gesmeekt wordt om een oplossing. Studies rond een ondertunneling werden al gemaakt. Maar voorlopig komt Vlaanderen dus niet met geld over de brug.