Kunstwerk muur der schande
Midden januari is een aannemer eindelijk gestart met de sloop van de muur der schande. De blinde muur in de St. Michielsstraat is voor veel Gentenaars een doorn in het oog. Gebouwd in ‘76, herbergde het gebouw een parkeergarage en een turnzaal. Omdat men blijkbaar schrik had dat er ballen op straat zouden vliegen, heeft men geen ramen geplaatst.
In 2006 maakte kunstenaar Loek Grootjans, op vraag van toenmalig schepen Sas van Rouveroij, een kunstwerk op de muur, een trap naar de hemelpoort.
Wat zal er met dit kunstwerk gebeuren als de muur wordt afgebroken?
Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid
Antwoord:
De Dienst Kunsten (nu Dienst Cultuurparticipatie) organiseerde in 2006 de wedstrijd Blinde Muren om vooral op zoek te gaan naar plekken, in dit geval muren, in de openbare ruimte, die in aanmerking komen voor een kunstintegratie.
Er werd een wedstrijd voor alle bewoners van Gent uitgeschreven om een plek te kiezen voor kunst - die dan wel een blinde gevel moest zijn - en met een duidelijke motivering waarom die plek kunst nodig heeft. De wedstrijd bepaalde dus de plekken en niet de kunstenaar. Er werden 5 plekken met hun respectievelijke opdrachtgevers geselecteerd: de muur van het Delasallecollege in de St.-Michielsstraat was er één van.
De indieners van het project zijn Patrice Caron en Isabelle Bribosia van de vzw Fontein der vreugde. Deze vzw probeert op een alternatieve manier mensen te helpen die zelfmoordneigingen hebben. De bedoeling van een kunstwerk op die muur, is de uitzichtloze situatie van mensen met zelfmoordneigingen te 'doorbreken' door een positief kunstwerk.
Er werd een werkgroep gevormd met de vzw en vertegenwoordigers van de buurt (Dekenij) om dit project verder uit te werken. Samen met de opdrachtgevers en vertegenwoordiging van de buurt, zijn kunstbemiddelaars op zoek gegaan naar een kunstenaar. Uiteindelijk viel de keuze op kunstenaar Loek Grootjans die het kunstwerk 'Ergens is het beter' voor deze plek en de opdrachtgevers creëerde.
Er werd van meet af aan rekening gehouden met de mogelijkheid dat de muur naar aanleiding van de verkoop van het schoolgebouw kon gesloopt worden. Binnen de wedstrijd Blinde Muren en binnen het beleid van kunst in de publieke ruimte (KIPR) was en is die tijdelijkheid geen obstakel.
Het werk wordt tijdens de sloopwerkzaamheden ontmanteld en in delen opgeslagen.
In overleg met de kunstenaar en de architect wordt het werk niet in de oorspronkelijke vorm teruggeplaatst. Dit zou niet in overeenstemming zijn met het oorspronkelijke idee 'plek zoekt kunst'. Het kunstwerk is namelijk heel specifiek voor die muur gemaakt en verwijst naar de problematiek van die plek.
Er zal door de kunstenaar gewerkt worden aan nieuw werk wat verwijst naar en bestaat uit delen van het oorspronkelijke werk en dat als een soort herinnering op de plek kan geplaatst worden.
Annelies Storms
Schepen van Cultuur, Toerisme en Evenementen