Trillingshinder en -schade
Regelmatig worden we geconfronteerd met klachten van bewoners over trillingshinder en eventuele schade door trillingen. De trillingen zijn vaak het gevolg van verkeersdrempels en -plateaus. In het verleden zijn ook de alternatieve rijbaankussen, naar overlast voor de directe omwonenden, geen oplossing gebleken.
Ook de handelaars en bewoners van de Wondelgemstraat signaleren trillingshinder en -schade door de aanwezige drempels, in combinatie met het drukke busverkeer, in hun straat.
- Is het stadsbestuur op de hoogte van de hinder en schade in de Wondelgemstraat?
- Welke maatregelen worden genomen deze hinder te verminderen of weg te nemen?
- Op welke andere plaatsen is sprake van hinder of schade die kan toegeschreven worden aan de aanwezigheid van verkeersdrempels en/of -plateaus?
- Worden er momenteel alternatieven onderzocht, getest of overwogen, zoals bijvoorbeeld Flex-drempels of as-verschuivingen, die het gewenste snelheidsregime kunnen ondersteunen zonder de ongewenste neveneffecten?
Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid
Antwoord:
Er komen wel vaker klachten binnen over trillingshinder aan bijvoorbeeld plateaus of oneffenheden in het wegdek. Eventuele schade wordt hersteld. Op langere termijn worden plateaus in betonstraatstenen vervangen door plateaus in asfalt, die minder vervormen en dus minder klachten genereren.
Specifiek voor de Wondelgemstraat blijkt de plateau, na nazicht, nog in vrij goede staat te verkeren. Herstel (of vervanging door asfalt) is dus momenteel nog niet nodig of gepland. We krijgen zeer vaak klachten over te snel rijdend verkeer in deze straat. Het spreekt voor zich dat het wegnemen of milderen van de plateaus op dat vlak niet goed zou zijn.
Het is ook niet steeds gemakkelijk om een ondubbelzinnig verband te bewijzen tussen plateau en de schade. Ook de bouwfysische toestand van het gebouw speelt een grote rol. De meeste klachten over plateaus komen over wegen die tamelijk druk bereden zijn (met vrachtverkeer of busverkeer).
Er is hieruit geleerd dat we zeer voorzichtig moeten zijn met eventuele nieuwe verkeersplateaus op wegen met veel (zwaar) verkeer en dichtbij staande bebouwing.
Asverschuivingen kunnen een alternatief zijn, maar zijn veel minder remmend (ze moeten gedimensioneerd worden op vrachtwagens) en gaan ten koste van een aantal parkeerplaatsen (meestal behoorlijk meer dan bij een verkeersplateau).
Ook flexdrempels zijn niet de ideale oplossing omdat ze vaak gepaard gaan met geluidshinder en ze niet kunnen gebruikt worden op een busroute.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken