›› Home ›› Vragen-en-tussenkomsten ›› Thema

Gewijzigde verkeerscirculatie Rooigemwijk

9 juli 2014

De verkeerscirculatie in de wijk Rooigem is al enkele jaren voorwerp van discussie en werd reeds meermaals bijgestuurd. Bewoners van de wijk signaleren me dat de recente wijzigingen aan het verkeerscirculatieplan enkele negatieve effecten met zich meebrengen die de toestand naar verluidt ‘erger’ maakt dan de situatie enkele jaren geleden.

Zo zou er opnieuw sprake zijn van meer sluipverkeer en zou bvb. eenrichtingsverkeer in bepaalde uitnodigingen tot sneller rijgedrag.

  • Welke wijzigingen werden aan het verkeercirculatieplan voor de wijk aangebracht?
  • Zal de huidige verkeercirculatie opnieuw geëvalueerd worden en zo ja, wanneer?
  • Welke elementen aangereikt door de bewoners tijdens infoavonden en workshops werden weerhouden, welke niet en om welke reden?

Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Deze wijk heeft reeds een intensief traject achter de rug wat betreft circulatie. Na aanhoudende klachten over sluipverkeer in deze wijk werd een traject uitgestippeld met de bewoners met onderzoek, workshops en evaluaties. Na de evaluatie van de eerste circulatiewijziging werden op vraag van bewoners een aantal bijkomende maatregelen genomen om het nog bestaande sluipverkeer te weren. Er kwamen echter zeer veel en sterke reacties op deze tweede circulatieregeling. Er werd opnieuw een infovergadering georganiseerd. Tijdens deze infovergadering in de school De Boomhut en afgaand op de vele reacties was het duidelijk dat er onvoldoende draagvlak was bij de bewoners om deze regeling aan te houden. Er werd bijgevolg nog een bijkomende workshop georganiseerd waar de bewoners van de wijk zelf voorstellen voor een aangepaste circulatie konden uittekenen. Het voorstel met het meeste bijval werd door het Mobiliteitsbedrijf verder uitgewerkt, en uiteindelijk ingevoerd.

Antwoord op vraag 1

De circulatie in de wijk werd vereenvoudigd, wat een gemakkelijkere bereikbaarheid en minder omrijfactoren voor de bewoners betekent. Zo kan men nu via de Nekkerputstraat van de Brugsesteeenweg naar de Rooigemlaan, en kan met via de Peerstraat de omgekeerde beweging maken. vanuit deze twee straten kunnen alle zijstraten bereikt worden.

De voornaamste opmerkingen van de bewoners uit de workshops waren het veelvuldig negeren van eenrichtingsstraten, mede omwille van de anders te grote omrijfactoren.

Het antwoord hierop in het laatste circulatievoorstel is het voorzien van een circulatie waarin het voor iedereen mogelijk is om een blokje te rijden, zodat de omrijroutes verkleinen en er minder neiging is om, ook door buurtbewoners, een eenrichtingstraat verkeerd in te rijden om de afstand naar bvb een garagebox te overbruggen.

Antwoord op vraag 2

Aangezien we reeds 4 maal met de buurt in gesprek zijn gegaan en hen zelf hebben laten voorstellen doen, hebben we niet direct plannen om dit voorstel opnieuw aan te passen. Mensen verschillen nu eenmaal van mening, en een gekozen oplossing zal nooit voor iedereen goed zijn.

We krijgen momenteel niet veel reacties van bewoners die klagen over de huidige regeling. We gaan er dan ook vanuit dat deze regeling op bijval van het grootste deel van de bewoners kan rekenen.

Antwoord op vraag 3

De voornaamste opmerkingen van bewoners waren:

  • Er worden zeer veel eenrichtingen genegeerd.
  • Er zijn te grote omrijfactoren om je eigen woning of eigen garage te bereiken.
  • Druifstraat en perzikstraat zijn te smal voor tweerichtingsverkeer en parkeren. vraag om eenrichtingsverkeer in deze straten.

Volgende concrete voorstellen tot aanpassingen werden meegenomen:

  • Boomstraat knippen en het verkeer vanuit het midden naar de Rooigemlaan en Brugsesteenweg sturen.
  • De rijrichting in de Bellefleurstraat omdraaien.
  • Perzikstraat en Druifstraat allen tweerichtingsverkeer.
  • Sluipverkeer in ”geringe mate” (in bepaalde straten) toelaten om de bereikbaarheid van de bewoners te verbeteren.
  • Blokjes maken in de wijk voor de bewoners.

Eenrichtingsverkeer in de stukken druifstraat en perzikstraat tussen de Nekkerputstraat en peerstraat is niet weerhouden omwille van het ‘blokjes’-principe. Doordat men echter via de Peerstraat en Nekkerputstraat een rechte lijn naar de hoofdwegen kan blijven volgen, is het verkeer in deze stukken sterk verminderd, en zal kruisend autoverkeer zelden voorkomen. De Druifstraat tussen Peerstraat en Boomstraat is niet weerhouden als eenrichtingsstraat, omwille van de bereikbaarheid van een bedrijf in de Boomstraat, die enkel langs de Druifstraat zijn draaibeweging kan maken om de wijk te verlaten.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Cookies

Deze website gebruikt Google Tag Manager om analytische cookies en marketing cookies te plaatsen. Dit in functie van optimalisatie en om bezoekersstatistieken te kunnen bijhouden. Meer info

Accepteren       Weigeren