Autovrij maken Keiskantstraat
Op 6 februari lazen we in de pers “Keiskantstraat eindelijk autovrij”. Nadat ik verschillende keren hiervoor bij u en uw diensten ben tussen gekomen bleek de Keiskantstraat met een paaltje aan de ingang van de sporthal definitief autovrij gemaakt.
Ik was dus oprecht blij dat bericht te mogen lezen. De blijdschap was echter van korte duur toen ik heel snel van buurtbewoners vernam dat de situatie er nog gevaarlijker op is geworden. Het blijkt immers dat door de plaatsing autobestuurders eenvoudig weg langs het paaltje rijden. Uit bijgevoegde foto’s blijkt één paaltje duidelijk onvoldoende om de Keiskantstraat autovrij te maken. De aanwezigheid van het paaltje zorgt in zekere mate voor een subjectief veiligheidsgevoel bij fietsers en wandelaars terwijl de realiteit toch anders is.
Bovendien blijkt er enkel langs de kant van de sporthal een paaltje te zijn geplaatst waardoor auto’s komende van de Sint-Gerolfstraat pas op het einde van de straat met het paaltje geconfronteerd worden. Auto’s kunnen dus niet anders dan ofwel langs het paaltje rijden, ofwel rechtsomkeer maken.
- Waarom werd slechts één enkel paaltje voorzien?
- Welke maatregelen zullen genomen worden om de Keiskantstraat écht autovrij te maken en op welke termijn zal dit gebeuren?
- Hoe zal de aanduiding gebeuren, zodat auto’s niet onverrichter zake de straat inrijden?
Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid
Antwoord:
Antwoord op vraag 1
Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen heeft bij de plaatsing van de 3 funderingshulzen in het wegdek tijdelijk slechts één paaltje gezet in afwachting van de komst van de definitieve paaltjes.
De 3 definitieve paaltjes in het wegdek werden ondertussen geplaatst op 11 februari 2015 en hierbij werd voor de zekerheid in de berm ook nog een 4de paaltje gezet zodat de doorgang van wagens effectief niet meer zal kunnen gebeuren.
Antwoord op vraag 2
Deze vraag is niet meer aan de orde gelet op mijn antwoord op uw voorgaande vraag en het effectief zijn van de knip met meerdere paaltjes.
Antwoord op vraag 3
Op het kruispunt Sint-Gerolfstraat-Keiskantstraat: plaatsing combinatie bord F45b - bord C3 - onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' (zie bijlage).
Op kruispunt Keiskantstraat-Oudewee: plaatsing bord F45b (zie bijlage).
Bijkomend werd de bestaande bewegwijzering naar het sportcomplex Keiskant aangepast aan de nieuwe verkeerssituatie.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken