De museumpas is een groot succes!
Een viertal jaren geleden, toen ik nog op het kabinet van toenmalig minister Sven Gatz werkte, lanceerden we de museumpas. Ondertussen vroeg ik de cijfers op van het gebruik om een evaluatie van de pas te maken, en wat blijkt: het gebruik ervan is sinds de invoering meer dan verdubbeld!
In 2018 werd de museumpas gelanceerd. Die biedt een jaar lang gratis toegang tot de vaste collecties van alle deelnemende musea, toen nog voor een bedrag van 50 euro. Vandaag kost het jaarabonnement 59 euro. Met bijna 90.000 aanvragen in 2021 is het gebruik van de pas meer dan verdubbeld sinds de invoering. En met bijna 500.000 bezoeken zijn de museumbezoeken met de pas zelfs bijna verachtvoudigd. Ondertussen nemen 211 musea deel aan de museumpas.
In Vlaanderen kan je met de museumpas 96 musea bezoeken, in Brussel zijn dat er 45 en in Wallonië 70. Meer dan de helft van de gebruikers trekken dan ook naar Vlaamse musea. Het stijgend gebruik betekent ook een stijging van de inkomsten van de musea. De organisatie museumPASSmusées keerde meer dan 2,5 miljoen euro uit aan deelnemende musea, een absoluut record. Dit succes staat tegenover een minimale kost voor de Vlaamse overheid, die in 2021 €20.000 investeerde in de museumpas. Een kleine financiële hefboom van de Vlaamse overheid in 2018 heeft er zo voor gezorgd dat er vandaag een miljoenenomzet geboekt kan worden.
In coronajaar 2020 zien we een lichte terugval in het gebruik van de pas, maar vooral valt de sterke stijging in 2021 op. De Vlaamse regering benadrukt dat het succes in grote mate de verdienste van de musea zelf is, die erin geslaagd zijn om zelfs tijdens de pandemie een grote groep mensen warm te maken voor een herhaaldelijk museumbezoek.
Ik ben bijzonder verheugd met deze cijfers. Niet alleen bewijst dit ons vermoeden dat de invoering van de museumpas de juiste keuze was, zowel naar de bezoeker toe als naar de financiën van de musea zelf, maar ook dat onze musea aantrekkelijk blijven. Ze hebben zich staande gehouden in moeilijke omstandigheden en met behulp van de museumpas een nieuwe groep bezoekers aangesproken.