›› Home ›› Vragen-en-tussenkomsten ›› Thema

Winterwonderkasteel

16 februari 2015

Tijdens de Gentse Winterfeesten (5 dec 2014 t.e.m. 4 jan 2015) liep ook het "Winterwonderkasteel", een evenement in het Gravensteen. De opzet was het Gravensteen in een kerstsfeer onder te dompelen, naar Angelsaksisch model.

Er waren een beperkt aantal eetstandjes en er werd een tijdelijke bar ingericht. Er werd een aangepast programma uitgewerkt, zoals kindertheater, workshops, muziek, vertellingen, e.d.m. Elke vrijdag bleef het Winterwonderkasteel tot 22u open.

Met het Winterwonderkasteel wilde Historische Huizen Gent expliciet een rol opnemen in het wintertoerisme in Gent door een breed publiek aan te spreken, maar ook om de inwoners van Gent en omgeving opnieuw naar het Gravensteen te brengen.

  • Werd dit evenement reeds geëvalueerd? Zo ja, wat zijn de bevindingen? Zo neen, zal dit nog gebeuren?
  • Hoeveel bezoekers trok het Gravensteen tijdens de duurtijd van het evenement? Hoeveel onder hen waren Gentenaars?

Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Dit evenement werd reeds geëvalueerd door Historische Huizen. De evaluatie is zeer positief.


Meer bezoekers

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar kwamen er tijdens Winter Wonderkasteel in 2014 iets meer dan 8.000 extra bezoekers (29.127 bezoekers inclusief citycard in 2014 versus 21.080 bezoekers in 2013).

Bij deze bezoekcijfers zijn de bezoekers van het Spekkenfestival in organisatie van UITbureau vzw dat in het Gravensteen doorging niet inbegrepen. 584 ouders en kinderen genoten van een exclusieve voorstelling in de Joan Van den Houttezaal.


Meer Gentenaars en Belgen

Tijdens het Winterwonderkasteel ontving het Gravensteen: 3.875 Gentenaars (ofwel 14,7% van het totaal aantal bezoekers zonder citycard) en 6.513 Belgen (ofwel 24,7% van het totaal bezoekers zonder citycard).

Vergelijking met Winterfeesten 2013: 507 Gentenaars (ofwel 3,09% van de bezoekers zonder citycard) en 1.504 Belgen ofwel 7,87% van de bezoekers zonder citycard.


Meer gezinnen met kinderen

We ontvingen ook meer gezinnen met kinderen:
2013: 14% min 19 jarigen;
2014: 23,6% min 19 jarigen.

In het algemeen zijn we zeer tevreden over de eerste editie van Winterwonderkasteel. Uiteraard zijn er ook enkele punten waar we naar verbetering streven voor de volgende editie:

1. evaluatie van de looptijd van Winterwonderkasteel

Het kerstverlof zorgde voor een grote bezoekerspiek met vaak meer dan 2.000 bezoekers per dag. De 3 weken voor het kerstverlof gaven niet eenzelfde surplus aan bezoekers. We denken na over de looptijd van Winterwonderkasteel.

2. Communicatie

Het communicatiebudget was beperkt, maar de inzet van social-media en mond aan mond reclame heeft duidelijk gewerkt. We denken na over hoe we dit nog kunnen versterken en verbeteren.

3. Aankleding

Het doel van Winterwonderkasteel is om het uitzicht van het kasteel echt te veranderen en volledig onder te dompelen in een andere sfeer tijdens de looptijd van het project. Dit vergt uiteraard heel wat middelen en decors. We willen hier graag nog verder in gaan en onderzoeken of we ook aan de buitenkant van het Gravensteen zichtbare elementen kunnen aanbrengen om deze gedaantewisseling nog te versterken.

Historische Huizen Gent wil absoluut volgende edities organisren en heeft hiervoor in 2015 budget vrijgemaakt.

Annelies Storms
Schepen van Cultuur, Toerisme en Evenementen

Cookies - Uw eerdere toestemming of weigering herzien

Deze website gebruikt Google Tag Manager om analytische cookies en marketing cookies te plaatsen. Dit in functie van optimalisatie en om bezoekersstatistieken te kunnen bijhouden. Meer info

Accepteren       Weigeren