Voorzien van fietsparkeerplaatsen Saffierstraat
In het voorjaar keurde het college het voorzien van fietsparkeerplaatsen op diverse locaties in Gent goed, zo ook in de Saffierstraat. Deze locatie trok specifiek de aandacht omdat door het voorzien van de fietsparkeerplaats een autoparkeerplaats verloren ging.
Deze buurt kent een hoge parkeerdruk en bewoners van de straat melden me dan ook dit te betreuren aangezien zij geen vragende partij waren en het geplaatste fietsrek weinig of niet gebruikt wordt.
Bij het bekijken van het dossier blijkt de fietsparkeerplaats er wel degelijk gekomen te zijn op vraag van een bewoonster, die nu naar verluidt niet meer in de straat zou wonen, en een plaatsbezoek door het mobiliteitsbedrijf. Het dossiernummer doet me vermoeden dat de aanvraag dateert van 2010.
- Kan de schepen bevestigen dat dit dossier pas drie jaar na de aanvraag werd goedgekeurd? Zo ja, wat is hiervoor de reden en van wanneer dateert het onderzoek van het mobiliteitsbedrijf dan?
- Werden, naast de aanvrager, andere bewoners van de straat geconsulteerd omtrent het verdwijnen van de parkeerplaats voor het aanbrengen van het fietsrek? Zo ja, welke waren de bevindingen?
- Zo nee, wat is hiervoor de reden? Lijkt het niet aangewezen dergelijke beslissingen niet te nemen op basis van een aanvraag en plaatsbezoek, maar op basis van een meer uitgebreid buurtonderzoek? Ik verwijs hiervoor bvb. naar het succesvolle initiatief van de speelstraten waarbij toch een meerderheid van de bewoners akkoord moet gaan alvorens een speelstraat kan worden ingevoerd.
Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid
Antwoord:
Het is inderdaad zo dat de oorspronkelijke aanvraag voor de fietsenstalling dateert van 2010. Door een gebrek aan voldoende mensen en middelen destijds om de grote toestroom aan aanvragen te verwerken, is dit dossier echter nooit uitgevoerd geraakt. Ondertussen heb ik samen met de directeur van het Mobiliteitsbedrijf de werking rond fietsparkeren grondig bijgestuurd waardoor dossiers een veel kortere doorlooptijd kennen. We stappen ook stilaan over van een vraaggestuurde aanpak naar een meer gebiedsgerichte aanbodgestuurde aanpak. Het Mobiliteitsbedrijf heeft in 2013 op diverse locaties – ook die van onbehandelde aanvragen – onderzoek uitgevoerd, waaronder de Saffierstraat. Uit het locatieonderzoek bleek dat er in de Saffierstraat effectief nood is aan een fietsenstalling. Er stonden diverse fietsen gestald tegen de bomen en verlichtingspalen. Volgens tellingen van augustus 2012 kent deze straat geen overmatige parkeerdruk, waardoor het supprimeren van 1 parkeerplaats zeker te verantwoorden is. De straat heeft een capaciteit voor het parkeren van 21 wagens. De tellingen hebben uitgewezen dat deze parkeerplaatsen ’s avonds slechts voor 67% werden benut, overdag slechts voor 52 tot 57%. Het fietsstallingsteam is momenteel volop bezig om de reeds goedgekeurde fietsenstallingen te installeren.
De buurtbewoners werden hierover niet geraadpleegd. We proberen op basis van signalen en onderzoek een objectieve nood aan een fietsenstalling te definiëren. Qua locatie wordt er zoveel als mogelijk gezocht naar plaatsen waarbij er geen parkeerplaatsen moeten verdwijnen, maar die plaatsen worden schaars. Zoals eerder aangehaald stappen we stilaan over naar een meer gebieds- en buurtgerichte aanpak, hetgeen u ook suggereert in uw vraag. In het parkeerplan dat, zoals u weet, momenteel in opmaak is, wordt hiervoor een aanzet gegeven. Fietsparkeerplaatsen zullen worden ingericht daar waar er een duidelijke nood aan is, gebaseerd op signalen van burgers, eigen onderzoek en cijfers. Daarnaast is het ook een uitgesproken keuze van de stad om met het aanbieden van kwalitatieve fietsparkeerplaatsen sturend te werken en mensen te stimuleren om de fiets te gebruiken.
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken