›› Home ›› Vragen-en-tussenkomsten ›› Thema

Authentieke winkelinterieurs

14 april 2015

De laatste jaren is er een toenemende belangstelling voor authentieke winkelinterieurs. Veel mensen houden ervan, maar tegelijkertijd is het niet altijd evident zo’n interieur te behouden en aan te passen aan de huidige vereisten en normen. In de praktijk zien we veel van die interieurs uiteindelijk dus verdwijnen, in veel gevallen omdat de eigenaar geen geïnteresseerde overnemer vindt.

Ook in onze stad zijn er heel wat authentieke interieurs te vinden, maar hebben we toch ook al van een aantal afscheid moeten nemen. Om ertoe bij te dragen dat er meer interieurs bewaard blijven, zou er vanuit de stad een positieve stimulans gegeven kunnen worden door de winkels extra in de kijker te zetten. In Barcelona bijvoorbeeld heeft men een soort label geïntroduceerd voor authentieke winkelinterieurs. Ook in het kader van city marketing kan zo’n label een goed idee zijn.

Het moet hierbij niet de bedoeling zijn om binnen dit label een enge interpretatie te hanteren. Zo kan de winkelruimte na overname anders ingevuld worden, kunnen er andere zaken verkocht worden, zolang het interieur maar bewaard blijft. En waarom dergelijk label ook niet opentrekken naar geslaagde hedendaagse winkelinterieurs?

Is de schepen bereid te onderzoeken of de invoering van dergelijk label in Gent kan overwogen worden?

Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Het antwoord op deze vraag is te beluisteren op www.gent.be

Christophe Peeters
Schepen van Financiën, Feesten, Middenstand en Innovatie

Cookies - Uw eerdere toestemming of weigering herzien

Deze website gebruikt Google Tag Manager om analytische cookies en marketing cookies te plaatsen. Dit in functie van optimalisatie en om bezoekersstatistieken te kunnen bijhouden. Meer info

Accepteren       Weigeren