Vragen en tussenkomsten
Heraanleg straten Bourgondische wijk
Enkele straten in de Bourgondische wijk zijn in slechte staat. Het gaat om kasseistraten die op vandaag niet meer veilig zijn voor fietsers en voetgangers. Dit door de vele oneffenheden en gaten die zorgen voor valpartijen. Steeds meer fietsers beginnen de rijbaan te mijden en kiezen voor het voetpad. Lees meer...
Vroonstalledries
In juni 2021 stelde ik een vraag over de slechte staat van de Vroonstalledries en omgeving, meer bepaald of daar op korte termijn een toplaagvernieuwing mogelijk is, zodat de straat weer veilig en comfortabel wordt voor alle gebruikers. Het gaat concreet om het traject Botestraat (vanaf de overweg van tramlijn 1 tot aan de Vroonstalledries) – Vroonstalledries (tussen de Botestraat en de Sint-Markoenstraat, inclusief de vluchtheuvel op het kruispunt Vroonstalledries-Vroonstallestraat). Lees meer...
Wispelbergstraat
De staat van de Wispelbergstraat (ter hoogte van het Casinoplein) laat momenteel te wensen over. Er zijn in de onmiddellijke omgeving nochtans 4 scholen gelegen en er is aldus druk fietsverkeer. Bovendien takt dit aan op een fietsas. Het park is mooi aangelegd, het zou een goede zaak zijn als nu ook de weg wordt aangepakt. Lees meer...
Wijngaardstraat
Ter hoogte van de Wijngaardstraat nr. 61 is er een probleem ontstaan naar aanleiding van recent aangebrachte belijning waardoor parkeergelegenheid is ingericht vlak aan het tuintje van deze woning. Dit veroorzaakt de nodige problemen, onder andere wat de veiligheid betreft.
Lees meer...
Voetpaden N70
De wegenwerken die binnenkort op de N70 starten, lopen tussen de grens van Lochristi en de Herman Teirlinckstraat. Tussen het kruispunt met de Groenstraat/Orchideestraat en de Herman Teirlinckstraat worden aan beide zijden van de N70 voetpaden voorzien. Stad Gent staat in voor de financiering van de voetpaden. Lees meer...
Heraanleg Hertstraat
De heraanleg van de Hertstraat en de omgeving is in 2016 geïnitieerd. De eerste fase van de burgerparticipatie dateert uit 2016. Voor de kerstvakantie is de omgevingsvergunning aangeplakt doch zonder verdere communicatie met de buurt. De laatste informatiebrochure maakt melding van een start van de werken (riolering en wegenis) vanaf begin 2022. Lees meer...
Park and Rides
In het antwoord van de schepen van mobiliteit op mijn schriftelijke vraag aangaande de bezettingscijfers van de P&R’s in Gent werd een duidelijk overzicht bezorgd. 2020 en 2021 waren uiteraard atypisch. Een P&R vormt een wisselwerking met het openbaar vervoer dat er op aantakt. Lees meer...
Onderdoorgang fietsers ter hoogte van de fly-over
Aan de fly-over (B401) is er een onderdoorgang gemaakt voor fietsers. Verderop net voor de Keizersvest stopt het nieuwe fietspad abrupt (afslag naar brusselsesteenweg) en moeten de fietsers terug op de rijweg (zgn. moordstrookje). Dit is een zeer gevaarlijke verkeerssituatie. Lees meer...
Fix My Street
In Brussel zijn er afgelopen jaar goede resultaten geboekt met een nieuwe app ‘Fix my street’. Gebruikers kunnen met die app problemen melden die zich voordoen in de openbare ruimte. Denk maar aan kapotte straatverlichting of signalisatie. Maar het kan even goed gaan om monumenten of de staat van de beplanting. Lees meer...
Tool autovrij gebied
Ik heb lang hgepleit voor een vereenvoudiging van het vergunningensysteem dat toegang geeft tot het autovrij gebied. Afgelopen september is het reglement ter zake aangepast met heel wat verbeteringen tot gevolg, onder meer voor zorgverstrekkers en op vlak van gebruiksvriendelijkheid. Lees meer...